Filosofiemodule ‘Middeleeuwen’ - Thomas van Aquino

Je gegevens

Deelname aan dit webinar kost € 20,00. Na aanmelding wordt het betaalproces automatisch gestart.

Inschrijven voor

Bekijk webinar

Filosofiemodule ‘Middeleeuwen’ - Thomas van Aquino

Thomas van Aquino (1225-1274) was een Italiaanse filosoof en theoloog, die tot de scholastici gerekend wordt. In de 13e eeuw streefden geleerden naar een ordening, een coherent systeem waarin temperamenten, intellectueel en moreel leven onder te brengen waren. Een plastische weergave van de scholastiek, hét denksysteem uit de hoge middeleeuwen. In het vierde college maken we kennis met het werk van Thomas van Aquino, dat subliem is in de voorstelling van deze ordening. Hij ontwierp een rationeel systeem waar alles in paste. Zijn werk geeft onder meer een beeld van de middeleeuwse kosmologie, met haar bekende elementen: de zeven sferen en zeven planeten, twee of drie hemelen, de vier elementen, de cirkelvormige beweging van de hemellichamen, en de tegenstrijdige beweging van de dingen op de (onvolmaakte) aarde. Thomas van Aquino is de meest invloedrijke systematische denker op theologisch en wijsgerig gebied uit de middeleeuwen. Zijn werken bleven eeuwenlang hoog aanzien genieten in de katholieke kerk.
Presentatie door
Dr Rico Sneller
Duur
2 uren

​​​​​​​Je kunt het webinar volgen vanaf je computer, tablet of telefoon.